Om sidan

Administratören av sidan har arbetat som chef, samordnare, lärare, montageledare, delprojektledare och projektledare. Utbildning i ledarskap och gruppsamverkan har jag gått under 1990-talet men jag har även gått ledarskapskurser på senare år. Den ursprungliga anledningen till hemsidan var att jag tyckte att det var svårt att hitta bra tips på bra böcker inom området. Jag började av den anledningen att lägga upp korta recensioner för att andra skulle kunna få tips. I princip alla böcker som finns med på sidan kan jag rekommendera eftersom man nästa alltid kan lära sig något nytt eller hitta en ny intressant vinkel. Citatdelen är lite ett sätt att väcka intresse och tankar.

Förutom ledarskap har jag under en längre tid också varit intresserad av arbetsmiljö-, produktivitets- och driftsäkerhetsperspektiven. Lean är ett intressant koncept och varför många har misslyckats är extra intressant att fundera över. Även förändringsledning, gruppdynamik, motivation, beslutsprocesser och konflikthantering är viktiga delar för att bli en bra ledare. Men även om man läser in sig på områdena är det kanske inte alltid sedan så lätta att följa i praktiken. Framförallt inte med tanke på alla andra krav och stressmoment som de flesta ledare lever under. Förändring tar tid och lägger man då inte tiden så är det svårt att nå målet.

Är det bara en chef eller ledare som med tips från denna sidan kan utveckla sitt ledarskap har sidan mer än väl uppfyllt sitt syfte. Normalt påverkar en ledare ett antal personer och blir en ledare då lite bättre påverkar det flera medarbetare.