Strategi är ett verb
Många misslyckas med sitt strategiarbete och det beror i huvudsak på förankring i organisationen och genomförande fasen. Många strategier strandar pga att underchefer och medarbetare inte vet om eller förstått vad man vill uppnå. Ofta slutar strategiarbetet med ett vackert papper i en pärm eller på en vägg, sedan gör medarbetarna som de brukar göra.
Författaren har valt att kalla ledarskapsmodellen Strategic Behavior Management (SBM) och fokus ligger på strategi och strategigenomförande. Men innehållet i modellen skulle man även kunna klassa som OBM eftersom grunden till modellen är beteendeanalys. Det finns också vissa likheter med Lean och då tänker jag mest på idéer om att använda alla medarbetares kunskaper samt ständiga förbättringar. Gruppdynamiks berörs delvis och då handlar det om att använda olikheter när man sätter samman grupper som ska ta fram strategier.
I första delen av boken beskrivs problem som uppstår när man saknar roll- och befattningsbeskrivningar, det finns också med lite om beslutsfattande (delar från Kahneman). Men en faktor som bedöms som mycket viktig är mätningar, men det är då också viktigt att mäta det som påverkar.
I avsnitt "oväntad enkelhet" beskrivs ingående beteendeanalys och grunden i ABC-modellen med aktiverare, beteende och konsekvens. Det finns med bra beskrivningar av positiv och negativ förstärkning samt dess konsekvenser (se även https://ledarskap.webnode.se/news/positiv-forstarkning/).
De fyra generiska strategierna behandlas ganska ingående (störst, bäst, snabbast och vackrast) i "strategier är sällan strategiskt". I det avsnittet finns också ett stort fokus på genomförande och att involvera medarbetarna i strategi och målarbetet. Samt för att lyckas med strategiarbete måste man fokusera på konsekvenser, uppföljning och feedback. Förändras inte konsekvenser, förändas inte beteende och då får man ingen förändring i praktiken.
I delen "smarta organisationer" beskrivs vikten av strategi, kunskap, beteende och nytänkande. Många företag har tappat hela sin marknadsandel pga att man helt utestängt nytänkande och ifrågasättande. Det enda som är säkert är att allt förändras och då är en strategi som ligger fast inte alltid en bra idé.
Från avsnitt "smarta organisationer" har jag valt ut citat:
”Målet för smarta organisationer är inte att få medarbetare att stödja förändring, utan att ge dem ansvar för att bidra till förändring och ta kontroll över sin egen och företagets framtid.”
Boken är uppdelad i delarna.
- En teori om allt
- Godtyckligheten är över
- Oväntad enkelhet
- Strategi är sällan strategiskt
- Smarta organisationer
Boken kan jag mycket varmt rekommendera till alla som är intresserade av att driva sitt strategiarbete i mål Den är skriven av Pontus Wadström samt heter ”Strategi är ett verb - en bok om smarta organisationer, beteende och hur framgång kan föda nedgång” .
Utgiven av Liber 2014, ISBN: 9789147116553.
Nedan redovisas författarens och förlagets beskrivning.
”Omvärlden förändras allt snabbare och organisationer måste kunna anpassa sig genom att aktivt tillämpa nytänkande och förändring. När strategin har omvandlats till aktivitet och beteende och blivit en del av organisationskulturen, finns stora möjligheter att nå konkurrensfördelar.
Den här boken ger förslag på hur ledare och medarbetare kan stärka beteenden som leder till reella resultat - och därigenom skapa en smart organisation med anpassningsförmåga och handlingskraft
Genom att tillämpa lagarna om mänskligt beteende på strategi, kan vi bygga in förändring lika djupt i verksamheten som ekonomi, produktion och försäljning. Strategi är ett verb visar hur detta kan göras: hur strategier kan realiseras i praktiken.”