Sex Sigma
Sex Sigma (6σ) är ett förbättringsprogam som ursprungligen togs fram för Motorola i USA. En av de viktigare inspirationskällorna till Sex Sigma är Joseph Juran som även varit en av de som påverkat Lean.
De centrala delarna med Sex Sigma är att man har en tydlig organisationsstruktur med tydliga roller för förbättringsarbete (Black belt, Green belt ....), tydligt ansvar för chefer och att man sedan har en modell för hur man genomför förbättringsarbete i projektform.
Men en av de viktigaste delarna med Sex Sigma är de avancerade analysmetoderna som används för att analysera problem. En intressant detalj i sammanhanget är att de i princip är likvärdiga med de analysmetoder som finns i Japanska TQM (Total Quality Management) och även TPS (Toyota Production System) har med flera av analysmetoderna. (Lean är utvecklat från TPS).
På senare år har man valt att integrera vissa delar av Lean i Sex Sigma och det är inte ovanligt att man kallar konceptet Lean Sex Sigma. De delar som man framförallt valt att integrera är flödesfokusering, takttider och medarbetares stora delaktighet.
DMAIC (Define-Measure-Analyse-Improve-Control) är den strukturerade arbetsmodellen som man använder sig av i Sex Sigma (motsvarar PDCA i Lean). På svenska blir det definiera, mäta, analysera, förbättra och styra.
Från avsnitt "DMAIC - Sex Sigmas arbetsmodell" har jag valt ut citat:
”Erfarenheter visar att människor i praktiken ofta beter sig på fel sätt då ett problem uppstår och kräver åtgärder. I många fall löser vi problemets symtom i stället för att gå till botten med dess orsaker.”
Förutom beskrivningar av processer, processvariationer och roller så finns det med delar om hur man kan välja ut vilka projekt man ska satsa på. Fördelarna med Sex Sigmas projektmodell som förbättringsmetod ligger framförallt i att kunna hantera lite större förbättringsarbete. Dock rekommenderas det att man inte tar för stora projekt.
I boken finns även med ett avsnitt om hur man kan starta upp sitt Sex Sigma arbete samt vanliga misstag som kan göra att man misslyckas med sin implementering.
Boken kan jag varmt rekommendera till alla som är intresserade av Sex Sigma, kvalitetsarbete och förändringsarbete. Den är skriven av Lars Sörqvist och Folke Höglund samt heter ”Sex Sigma : resultatorienterat förbättringsarbete som ger ökad lönsamhet och nöjdare kunder vid produktion av varor och tjänster”. Utgiven av Studentlitteratur 2007, ISBN: 9789144047720.
Nedan redovisas författarens och förlagets beskrivning.
”Sex Sigma har blivit det populäraste angreppssättet för förbättringsarbete i de flesta länder. Företag och andra organisationer i många olika branscher tillämpar idag Sex Sigma. Inom bl a tillverkningsindustri, sjukvård, bank och finans, läkemedelsindustri, transportbranschen och livsmedelsindustrin har konceptet mycket stor spridning. Både stora och små organisationer har med framgång valt Sex Sigma.
Sex Sigma är ett strukturerat faktabaserat förbättringskoncept. Som grund införs en infrastruktur för förbättringar med tydliga roller. Berörda individer ges omfattande kompetens gällande både enkel och avancerad problemlösningsmetodik. En systematisk modell bestående av fem faser (Definiera-Mäta-Analysera-Förbättra-Styra) utgör basen för de förbättringsprojekt som drivs. Sex Sigma kännetecknas dessutom av ett mycket starkt och engagerat ledarskap.
Syftet med denna bok är att ge läsaren förståelse för vad Sex Sigma är, hur de arbetssätt som Sex Sigma baseras på fungerar och hur ett program för Sex Sigma kan implementeras i en verksamhet. I boken beskrivs även de roller och kompetenser som ingår i ett Sex Sigma-program.
Boken grundar sig på författarnas mångåriga erfarenhet gällande Sex Sigma och förbättringsarbete, erfarenheter från en mängd olika företag samt forskning bedriven vid Kungliga Tekniska Högskolan. Läsaren får i boken även följa hur SKF infört och utvecklat Sex Sigma till ett av de mest ambitiösa och välfungerande Sex Sigma-programmen.”
Boken kan köpas av Studentlitteratur, Bokus och Adlibris.