Organisationsproblem
Det är en intressant fråga som uppstår när något i en organisation inte fungerar. Som första analys bör man alltid börja med att titta på vad det är på ledningsnivå som inte fungerar.
- Vilken chef har ansvaret för uppgifterna/funktionen?
- Är ansvarsområdet tydligt delegerat?
- Har chefen som har ansvaret kompetens inom området?
- Finns en tydlig planering över vad som skall utföras och när?
- Finns tydliga rutiner och instruktioner?
- Har chefen en bra och öppen dialog med underställda?
Om man på ledningsnivå valt att delegera vidare till en medarbetare (inte chef) att "leda" inom ett specifikt område. Då kan man ställa sig frågan.
- Har man tydligt delegerat uppdraget/uppgifterna vidare?
- Har personen rätt kompetens?
- Har personen fått tillräckliga befogenheter?
- Har man informerat övriga i organisationen om delegeringen?
Vanliga problem
Det är inte ovanligt att det finns ett stort glapp mellan förväntningar från överordnad ledningsnivå och vad som medarbetare/underchefer uppfattat att man förväntas leverera.
Det är också vanligt att man förväntar sig att arbetsuppgifter skall fungera utan att man har en tydlig arbetsfördelning och tydliga roller. Detta kan i värsta fall skapa allvarliga motsättningar mellan medarbetare.
Trots att det borde vara ganska självklart, så är det inte ovanligt att personal som man utsett att lösa en uppgift saknar tillräckliga befogenheter för att kunna utföra uppdraget.
Om man ansvarar för ett område som man saknar kompetens inom, är risken stor att man leder och fördelar arbetsuppgifter fel. Dialog blir då helt avgörande för resultat.
Dålig kommunikation är ett ökande problem i många organisationer. Vill man lösa problem måste man kommunicera mer och ha ett öppet klimat samt skapa delaktighet.
Resultat av organisationsproblem
Det är inte ovanligt att ett organisationsproblem även blir ett arbetsmiljöproblem. Det är också ett slöseri med resurser, något som både drabbar kunder och ägare samt påverkar företags möjligheter att konkurrera.
Tips
Givetvis beror inte alla problem i en organisation på ledarskap. Men är man chef/ledare är det alltid en bra idé att börja med att titta på vad det är man gör eller vad man gjort, som kan påverkar resultatet. För egen del har jag ofta hitta hela eller delar av förklaringen till problemen på det sättet. Ett annat alternativ är att gå på metoden 5 gånger varför.