OBM - Ledarskapets psykologi
Boken ger konkreta och praktiska verktyg som bygger på OBM (Organization Behavior Manegement).
OBM är ett resultat av forskning och handlar om att få medarbetare att göra rätt saker. En av grunderna är att koncentrerar sig på vad medarbetare gör och inte är. Egenskaper är mycket svårare att förändra än beteende.
Beskrivningen är mycket träffsäker när det gäller att förklara medarbetare och chefers beteende. Att en respons som är nära i tiden, alltid och positiv” (NAP) får en stor påverkan på beteende. Responsen ”senare i tiden, ibland och negativ” (SIN) får liten eller ingen betydelse för beteende. Funderar man över hur man själv reagerar stämmer beskrivningen mycket bra. Givetvis är alla reaktioner individuella något som också är en utgångspunkt i modellen.
Tittar man på problem i organisationer med OBM-ögon kan man ganska snabbt se förklaringar till vissa beteende. Konsekvenser som bara påverkar andra (om de inte direkt protesterar) får liten eller ingen påverkan på det egna beteendet. Det kan innebära att beteende som negativt påverkar organisationer ibland bli kultur.
Ett avsnitt handlar om att skilja på ”störande beteende” och att jag störs av ditt beteende. Störs jag av ditt beteende är det mitt problem. Dvs som chef/medarbetare fundera över var problemet är kan många gånger avgöra hur man hanterar en fråga. Kommer en förändring att öka effektiviteten?
En del av bokens beskrivningar när det gäller att:
- ha nära kontakt mellan medarbetare, chef och högre chef
- chefer skall vara närvarande i verksamheten
- hämta idéer från personal som är närmast ”golvet”
känner man igen från andra ledarskapsmodeller. Det gör att OBM i sig är fullt möjlig att arbeta med även om man redan arbetar med exempelvis Lean.
Nedan är innehållet i boken uppdelat efter de fyra huvudområdena.
Beteende - 1. Fokus på beteende, 2. Lär dig se beteende; 3. Vad styr beteende?
Beteendeanalys - 4. Beteendeanalysens ABC eller SIRK, 5. Praktisk beteendeanalys,
6. Att använda beteendeanalys
Leda med OBM - 7. Stimuli, 8. Förstärkare och konsekvenser, 9. Försvagare, bestraffning och rädsla,
10. Kognitioner, 11. Värderingar och kultur, 12. Feedback - en konsekvens
Organisationsutveckling - 13. OBM på organisationsnivå, 14. Stegen i OBM i organisationsutveckling,
15. Förändra dig själv
OBM:s historia - 16. Viktiga personer
När man analyserar nyckelbeteende är det viktigt att man har med sig de faktorer som påverkar medarbetarens förmåga att göra sitt arbete. Författaren har valt att kalla det för 4F, färdriktning, färdighet, förutsättningar och förstärkare. Det vill säga
- vet medarbetaren sin roll i helheten
- har medarbetaren rätt kunskaper/kompetens/färdigheter
- har medarbetaren rätt verktyg och befogenheter
- ges rätt konsekvenser
Jag har valt ut ett citat från avsnitt organisationsutveckling:
"Många organisationer fungerar trots sina chefer. De fungerar för att chefer på lägre nivåer och medarbetare inte gör som högre chefer säger. De gör det som de vet fungerar och som är bra för verksamheten."
Författarna är inne på att man som lägre chef och medarbetare ska göra som de högre cheferna säger för att konsekvenserna ska bli tydliga för chefen. I annat fall lär sig chefen inte av sina misstag.
Boken kan jag mycket varmt rekommendera och den är skriven av Leif E. Andersson & Mira Klintrot samt heter "OBM - Ledarskapets psykologi", Hur konsekvensstyrt ledarskap ger resultat.
Utgiven av Sanoma Utbildning 2009, ISBN: 9789162298128.
Nedan redovisas författarens och förlagets beskrivning.
"OBM står för Organizational Behavior Management och visar på ett enkelt och pedagogiskt sätt hur modern psykologisk kunskap kan användas i ledarskap och organisationsförändring.
OBM - Ledarskapets psykologi ger teori och konkreta praktiska verktyg för förändring. Det är människors beteende, inte värderingar eller egenskaper, som påverkar resultatet. Boken lär dig vikten av konsekvenser och ger dig förklaringen till varför medarbetare gör som de gör. Ett konsekvensstyrt ledarskap ger de nödvändiga verktygen för att genomföra verklig förändring via beteenden.
OBM - Ledarskapets psykologi har skrivits av Leif E. Andersson - datavetare och psykolog som arbetar med utveckling av ledare, projektledare, medarbetare och organisationer samt Mira Klintrot - biokemist och handledande konsult som arbetar med organisations- och ledarskapsutveckling.
OBM - Ledarskapets psykologi vänder sig till alla som arbetar med människor; chefer/ledare, HR-specialister och konsulter. Boken kan användas av alla som är intresserade av människor och som vill lära sig mer om vad som styr människors beteende.”
Länkar till mer om OBM
https://ledarskap.webnode.se/news/positiv-forstarkning/
https://ledarskap.webnode.se/news/obm-i-komplexa-system/
Boken finns också i en nyare utgåva från 2013.
ISBN: 9789152321782
Boken kan köpas av Adlibris, Bokus och CDON.