OBM i praktiken
Boken är uppdelad i två delar, där den första delen förklarar de grundläggande begreppen i OBM (Organization Behavior Manegement). Den andra delen handlar om tillämpningar där författarna beskriver verkliga uppdrag (i Sverige) där man använt modellen.
Boken är en fristående fördjupning av boken ”Beteendeanalys i organisationer” från 2010, men kan med god behållning läsas även om man inte läst första boken. (Jag hade inte läst ” Beteendeanalys i organisationer ” innan jag läste boken).
Målgruppen för boken är framförallt konsulter (interna eller externa) som arbetar med organisationsutveckling. Men den är även intressant för ledare samt för de som studerar psykologi och ledarskap.
OBM modellen bygger på psykologisk forskning kring vad som verkligen påverkar människors beteenden. Grunden är att förena bra resultat för organisationer med användandet av positiva drivkrafter för att öka medarbetares prestationer.
Jag har från boken valt ut ett citat som i princip är motsatsen till bokens modell:
”Att leda med hjälp av negativa förstärkare kan öka prestationerna på kort sikt. De biverkningar som blir följden av detta ledarbeteende är negativa känslor som ilska, rädsla, minskad arbetstillfredsställelse med mera. Dessutom utvecklas ofta destruktiva beteende som att ljuga, dölja och att hitta flyktvägar som minskar kvaliteten i arbetet.”
Exemplen som boken behandlar var mycket varierande och intressanta. Även om man inte arbetar i en organisation som liknar något av exemplen får man med sig många bra tips som man kan använda i andra fall. Exemplen om arbetsklimat och arbetsmiljö var extra intressanta.
Förändringsprocessen som praktikfallen bygger på har man delat upp i fyra steg där stegen är:
- En tydlig riktning
- Rätt förutsättningar
- Genomför förändring
- Hållbarhet under tid
Boken kan jag varmt rekommendera och den är skriven av Rolf Olofsson & Kenneth Nilsson samt heter "OBM i praktiken, Förändra beteenden och nå resultat i organisationer".
Utgiven av Natur & Kultur 2015, ISBN: 9789127139374.
Nedan redovisas författarens och förlagets beskrivning.
”OBM (Organizational Behavior Management) ger kraftfulla verktyg för att förstå och förutsäga vilka förändringar organisationer behöver göra för att åstadkomma bättre resultat. Författarna berättar initierat hur man prioriterar bland olika mål och nyckelbeteenden. De beskriver hur det går till när man: förändrar arbetssätt, arbetsklimat, värderingar, hur man motiverar medarbetare, förändrar bemötande både externt och internt samt skapar en säker arbetsplats. Via många exempelfall får läsaren inblick i arbetet som konsult och hur arbetet med OBM går till i praktiken.
Boken bygger på författarnas långa erfarenhet som konsulter och mer än 50 års forskning om hur man förändrar beteenden inom psykologin. OBM i praktiken är skriven för alla som arbetar med verksamhetsutveckling och ledarskap samt för studerande vid universitet och högskolor, t.ex. psykologprogram, PA- och beteendevetarprogram. Detta är den fristående fördjupningen av Beteendeanalys i organisationer (2010).”
Andra bra länkar om boken.
https://kvalitetsmagasinet.se/forsta-drivkrafterna-och-na-battre-resultat/
https://chef.se/obm-din-vag-till-forandring-som-haller/
Bifogat finns en länk till en mycket bra podcast från Wendel med Rolf Olofsson.
Podcasten handlar om OBM. "Varför är det så viktigt att prata beteenden och inte attityder på arbetsplatsen? Varför misslyckas företag så ofta med att få till stånd beteendeförändringar i praktiken?"
https://www.wenell.se/blogg/podcasts/pod-vad-ar-obm-i-praktiken-intervju-med-rolf-olofsson/
Länkar till mer om OBM
https://ledarskap.webnode.se/news/positiv-forstarkning/
https://ledarskap.webnode.se/news/obm-i-komplexa-system/
https://ledarskap.webnode.se/news/beteendeanalys-i-organisationer/
Boken kan köpas av Bokus, Adlibris och CDON.