Ny teknik måste stödja personalen, processen och värdegrunden

04.02.2017 10:49

Att välja och införa ny teknik är ett område som jag ofta återkommit till. Jag har haft förmånen att arbeta på arbetsplatser där man både legat i framkant och varit rejält långt bak. Jag har sett när man valt och använda en teknik som i praktiken är på väg ut från marknaden och då med konsekvensen att det blev extra kostnader för själva inköpen. Men valet är inte så lätt i praktiken när man väger in alla faktorer, detta eftersom det nästan alltid finns faktorer som påverkar i andra riktningen. För egen del försöker jag att ligga någon stans i mitten, men att använda produkter som är på väg ut från marknader är inte något alternativ om det inte är riktig kris.

När jag har varit med och valt nya lösningar och ny teknik har det i princip alltid föregåtts av en noggrann utvärdering av kvalitet och behov. Jag har också oftast valt att hoppa på "tåget" när tekniken har varit väl utprovad. Min försiktighet beror på tidigare erfarenheter från att ha varit med och legat i framkant. Tyvärr är det ofta en ganska lång väg om man försöker ligga i framkant med stora konsekvenser både för medarbetare och företag.

Toyota är ett av de företag som är kända för att ha en mycket restriktiv inställning till ny teknik samtidigt som man satsar mycket på teknik. Teknik ska stödja arbetsprocesser inte skapa problem. Att noggrant väga alla för och nackdelar är oftast ganska svårt eftersom det nästan alltid finns både plus och minus med all ny teknik.

Idag har man fler möjligheter att välja lösningar som ger mycket mer information men det gör inte alltid att det blir bättre eller enklare. Att tekniken ger mer information behöver inte ge ett mervärde om man inte använder den. Att använda avancerad teknik som man inte behärskar är ofta också ett problem eftersom det kan göra att processer stoppas långa tider för att man inte lyckas hitta problemen som finns i den nya tekniken.

Att arbeta med teknik utan att använda sig av standarder är inte en bra lösning, men det är inte helt ovanligt att man inte förstår bakgrunden. Att använda fabrikat X i stället för Y har "väll" ingen betydelse eftersom den gör samma arbete. Tyvärr innebär nästan alltid en ändring en extra kostnad i alla lösningar som handlar om teknik och det gäller att förstå konsekvenserna av ändringen innan man väljer. Ett lägre pris på en enskild del kan skapa stora extra kostnader i steg två.

Slutsatsen är att ny teknik måste stödja personalen, processen och värdegrunden.