Konflikthantering i arbetslivet
Grunden i boken är ABC-modellen där man delar upp konflikter i A = attityder, B = beteende och C = sakfrågor. Bakgrunden är mycket viktig eftersom konflikttypen spelar en avgörande roll när man väljer metod att lösa konflikten.
Oftast börjar konflikten i C-hörnet som är sakfrågor och om sakfrågorna inte löser sig sprider sig problemen i "triangeln". De vanligaste konflikttyperna är fördelningskonflikter, positionskonflikter, strukturkonflikter, beteendenormkonflikter och övertygelsekonflikter. Dessa typer beskrivs bra i boken. Andra delar som behandlas är den osynliga delen av konflikten, maktdimensionen och om konflikten är het eller kall.
Författaren redovisar också ingående Glasls modell för konflikteskalering i ett avsnitt.
En viktig ingrediens när man är part i en konflikt är självinsikt. Att förstå sin egen del i konflikten och försöka förstå var det är som i grunden skapar problem, är en del av lösningen. Detta beskrivs mycket bra i boken och i konflikter är det alltid två parter som bidrar.
Förutom att hantera konflikter där man är en av parterna, så ingår avsnitt där det behandlas hur man kan arbeta med att lösa ”andras” konflikter. Det finns fyra huvudsätt att hantera blockeringar och de är dialog, diskussion, regelstyrd procedur och överkörning. Givetvis är dialog att föredra men inte alltid möjligt av olika själ.
En sista utväg i konflikter är att använda ”överkörning” men när man använder den ”lösningen” är det viktigt att man noga tänkt igenom hur man agerar. En överkörning kan generera allvarliga biverkningar som kan få långtgående negativa konsekvenser för inblandade parter. Har man missbedömt situationen kan även överkörning negativt påverka andra medarbetare i organisationen.
En detalj som beskrivs i boken är när man gör en djupare kartläggning över en besvärlig konflikt. Att använda den metoden om man egentligen inte har för avsikt att lösa problemen kan skapa mer problem. Rätt använd kan metoden göra att man fokuserar på organisationsutveckling i stället för skuldbeläggning.
Sista avsnittet i boken handlar om hur man bygger en robust samarbetskultur. Att förebygga att allvarliga konflikter uppstår är mycket bättre än att lösa allvarliga konflikter när de eskalerat.
Boken kan jag mycket varmt rekommendera alla som är intresserade av konflikthanteringar. Den är skriven av Thomas Jordan samt heter "Konflikthantering i arbetslivet - förstå, hantera, förebygg". Utgiven av Gleerups 2015, ISBN: 9789140688354.
Nedan redovisas författarens och förlagets beskrivning.
”Vi berörs av konflikter på olika områden i livet, inte minst på våra arbetsplatser. Konflikter som hanteras på ett dåligt sätt kan leda till frustration, försämrad kvalitet och effektivitet, negativt klimat och i värsta fall hälsoproblem. Men konflikter är inte bara problem. De är också en resurs att ta tillvara. Konflikter visar att människor vill ändra på något. Därför kan en konstruktiv hantering av konflikter leda till att verksamheten och organisationen utvecklas, att rollfördelningen blir tydligare och att den ömsesidiga förståelsen och tilliten ökar.
Den här boken ger redskap för att förstå konflikter, kunna sortera i dem och se vilka möjligheter som finns att hantera dem konstruktivt. Författaren behandlar teman som konfliktkunskap, självinsikt, ansatser för problemlösande kommunikation, strategier och redskap för konflikthantering samt strategier för att bygga en robust samarbetskultur.
Thomas Jordan är docent och universitetslektor i arbetsvetenskap vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han är även fortbildare och handledare i eget företag.”
Bra länkar kopplat till boken
https://socav.gu.se/Samverkan/arbetsplatskonflikt
https://www.prevent.se/arbetsliv/ovrigt/2017/oppet-klimat-ger-farre-konflikter
Boken kan köpas av Bokus, Adlibris och CDON.