Att skapa effektiva team
Något som jag under senare år reflekterat över lite oftare är varför vissa grupper levererar bättre resultat än andra. Jag gick för många år sedan utbildningar i UGL och gruppsamverkan. Det var många aha-upplevelser som jag fick då och vissa lärdomar har jag haft stor nytta av.
Jag har också haft förmånen att arbeta i flera olika grupper där vi haft mycket bra resultat i de olika uppdragen. Samtidigt har jag också medverkat i andra grupper där det inte fungerat lika bra. Det har gjort att jag funderat lite mer på vad det är som gör att det fungerat bra. (Jag har själv i vissa av grupperna varit ledare och i andra grupper varit gruppmedlem.)
Det är viktigt att den som leder en grupp har stor förståelse för hur grupper fungerar och utvecklas samt att den som leder agerar olika i de olika utvecklingsstadierna. Dvs att man är mer framträdande i början för att sedan i sista stadierna mer har en expert roll. Det är också mycket viktigt att man som ledare har insikt i de olika uppgifterna som utförs av gruppen.
Andra viktiga punkter är att det finns tydliga roller och mål. Kommunikationen måste vara tillåtande för att alla idéer och förslag skall komma fram. Beslut och planering måste i hög grad grundligt diskuteras av gruppmedlemmarna. Teamen måste klara av att hantera konflikter samt att ta och ge feedback.
Många av mina erfarenheter stämmer mycket bra med de modeller som idag finns för gruppdynamik. Den modell som jag föredrar och som också har stor spridning är Susan Wheelan's modell. Modellen dela upp utvecklingen i fyra stadier och de är
1. "Tillhörighet och trygghet"
2. "Opposition och konflikt"
3. "Tillit och struktur"
4. "Arbete och produktivitet"
För de som är intresserade av att lära sig mer om grupputveckling kan jag verkligen rekommendera Susan Wheelan's bok "Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar".
Utgiven av Studentlitteratur AB 2013, ISBN: 9789144088181.
Nedan redovisas förlagets beskrivning.
”Hur skapar man effektiva och högpresterande team? Hur får man medlemmarna i en grupp att trivas och vilja göra sitt bästa? Hur ska en ledare hantera gruppen under olika utvecklingsstadier och när det uppstår konflikter? Hur påverkas grupper av att medlemmarna kommer från skilda kulturer med olika uppfattningar om ledarskap och medlemskap? Detta är bara några av de många frågor som Susan Wheelan diskuterar i denna andra, fördjupade utgåva av sin framgångsrika bok Att skapa effektiva team. Den är en praktisk handledning för hur man bygger upp team steg för steg och hur man lyckas bevara deras topprestationer.
Boken bygger på författarens långa och framgångsrika erfarenheter av att arbeta med grupper inom både den offentliga sektorn och näringslivet. Författaren skriver enkelt och rakt på sak, med en rad praktiska exempel och reflekterande frågescheman som både gruppmedlemmar och ledare kan använda sig av. Hon visar vilka verktyg som krävs för att team ska lyckas. Hur möten ska utformas. Hur man hanterar konflikter och "besvärliga" medarbetare. Hur man ger feedback i form av både beröm och kritik. Hur man får medlemmarna att vara kreativa, och hur ledaren bör uppträda i olika situationer.
Att skapa effektiva team har blivit en bestseller i många länder och vänder sig till både ledare och medlemmar, konsulter, psykologer, utbildare på olika kursprogram inom en rad verksamheter i den offentliga och den privata sektorn. Men även till studenter som läser organisationsteori, management, och andra som är involverade i gruppstudier och ledarskapsfrågor.”
Andra länkar på hemsidan
Gruppsykologi om grupper, organisationer och ledarskap
Boken kan köpas av CDON, Bokus och Adlibris.