Empatieffekten
Bokens författare har recenserats tidigare på hemsidan men då tillsammans med Ola Berggren. I början av boken i avsnitt relation finns med delar om betydelse av fika, konfliktsyn, gruppdynamik, att göra fel, inkludering, etik, närvaro i nuet, karisma, talang och ”mikromanagement”. För att öka värdet av fika finns det med ett bra förslag på definition. F.I.K.A = ”Frequent Investment in Knowledge Acquisition”.
Under avsnittet kommunikation finns med ett antal bra exempel, där ett handlar om företaget USHG:s affärsmässiga prioritering där kollegor kommer först. Dvs före 2 - kunder, 3 - lokalsamhälle, 4 - leverantörer och 5 - ägare. Det andra exemplet är Disney koncernens enkla ekvation A + B = C. Där ekvationen står för att positiva attityder och beteende ger en kultur (culture) som gör att det ekonomiska resultatet ökar. I denna delen finns också med betydelsen av att lyfta det positiva samt att ledares förväntningar på medarbetare påverkar utfall.
Jag har valt ut ett citat från avsnitt kommunikation:
"Ett av våra största arbetsmiljöproblem idag är att vi inte är tydliga med vad vi förväntar oss av våra medarbetare”
Under avsnitt reflektion återkommer betydelsen av pauser. Man bör ta pauser i 90-120 minuters intervaller om man vill behålla sin effektivitet och förmåga till kreativitet. En annan viktig detalj för kreativitet är att promenera. (Promenader har ytterligare positiva aspekter där en viktig aspekt är att det sänker stressnivån.)
I boken refereras exempelvis till Simon Sinec, Daniel Kahneman, Robert Cialdini, Nathaniel Kleitman, Steve Jobs och Warren Buffet.
Boken tar upp många intressanta och bra aspekter att fundera över i sitt sätt att leda så boken kan jag varmt rekommendera. Den är skriven av Tommy Lundberg samt heter ”Empatieffekten: Om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor”.
Utgiven av Roos & Tegner 2019, ISBN 9789188743442.
Nedan redovisas förlagets beskrivning.
” En ledarskapsbok för dig som vill få dina medarbetare med dig.
Vi lever i en tid där kreativitet, innovationskraft och samarbetsförmåga blir allt viktigare för organisationer och företag. Men samtidigt som varje människas insats blir mer betydelsefull ser vi att medarbetarnas engagemang minskar. Detta gör att det ställs helt nya krav på ledarskapet. Allra viktigast blir förmågan att förstå hur vi människor fungerar, tänker och, inte minst, känner.
Harvard Business Review har i en rad artiklar konstaterat att en alltmer efterfrågad ledaregenskap är empati, och alltfler studier, bland andra The Global Empathy Index, visar på sambandet mellan chefers empatiska förmåga och verksamheters resultat. Empatiska ledare formar empatiska organisationer, miljöer där människor drivs av att de trivs, och driver varandra att utvecklas.
Empatieffekten är en ögonöppnare för dig som vill förstå vad som inspirerar och driver människor. Boken tar stöd i psykologiska studier, modern beteendeekonomi och forskning kring allt från hjärnans till organisationers funktioner. I kombination med författarens personliga erfarenheter och reflektioner hjälper boken dig att steg för steg utveckla din empatiska förmåga.
Tommy Lundberg har en bakgrund som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen. Sedan 2008 arbetar han som konsult i kommunikationsfrågor och föreläsare kring ledarskap och medarbetarskap. Tommy har tidigare skrivit flera böcker, bland annat de hyllade Ledarskap på apstadiet (tillsammans med Ola Berggren), Skulle du vilja jobba med dig? och Motivationskoden."