Detta är lean

02.02.2016 19:30

Har man erfarenhet från en organisation med låg flödeseffektivitet kan man känna igen mycket från de första kapitlen. Skulle man sakna den erfarenheten finns en prolog med ett tydligt exempel från vården. Där jämför man två helt olika typer av arbetssätt i en vårdsituation.

I det tredje kapitlet i boken finns bra beskrivningar över vad som påverkar processers flöde.

  • Little´s lag: genomloppstid = flödesenheter i arbete * cykeltid.
  • Flaskhalsar i flöden begränsar genomflödet genom hela processen och löser man en flaskhals uppstår en ny.
  • Stora variationer i flöde skapar problem om man vill uppnå hög resurseffektivitet samtidigt som man vill ha hög flödeseffektivitet.

Jag har valt ut ett citat som är från kapitlet ”effektivitetsparadoxen”:

”Vi riktar nu strålkastaren mot de negativa effekter som kommer av ett alltför starkt fokus på resurseffektivitet. Dessa negativa effekter skapar i sin tur nya behov som kräver extra resurser, merarbete och insatser som inte skulle behövas i en flödeseffektiv organisation.”

Om man har långa genomloppstider, många flödesenheter eller många omstarter riskerar man ineffektivitet. Ett exempel som många känner igen är när man väntar svar från vården och beskedet inte kommer. Då ringer vårdtagaren till sjukvården och ”belastar” vårdresurser för att svaren inte har kommit. Hade svaren kommit på utsatt tid hade resurser som svarade i telefon kunnat användas till något mer produktivt.

En del av boken handlar om att förklara ”vad lean inte är”. I sammanhanget är det lite humoristiskt att en av de mest använda produktionsmodellerna behöver ett kapitel om vad det inte är.
Man är idag mer medveten om att använda enstaka metoder från Toyota inte innebär att man arbetar efter lean. Men många företag har gjort det misstaget och av den anledningen finns ett behov av att förklara vad lean inte är. Givetvis kan man få bra resultat om man använder en metod men det skall vara utifrån ett behov. Använder man en metod slaviskt kan man helt missa målet.

I slutet på boken beskrivs hur man arbetar för att nå lean och hög flödeseffektivitet. Exempel ges också för att beskriva metoden. Ramverket kallar författarna för effektivitetsmatrisen och nedan finns en illustration.

I boken beskrivs kortfattat Toyotas väg fram till det som de idag kallar Toyota Production System. Det finns också en kort beskrivning av 5s samt Toyotas principer Just-in-time och Jidoka.

Upplägg och innehåll i boken gör att det är enklare för personer som inte är verksamma inom tillverkningsindustrin att förstå och använda lean. Men den är även intressant om man är från tillverkningsindustrin.

Boken kan jag mycket varmt rekommendera och den är skriven av Niklas Modig & Pär Åhlström samt heter "Detta är lean, Lösningen på effektivitetsparadoxen".
Utgiven av Rheologica Publishing 2015, ISBN: 9789187791130.

Nedan redovisas författarnas och förlagets beskrivning

”Succéboken Vad är Lean lanserades i oktober 2011 har sedan dess sålts i över 40.000 exemplar utan någon som helst marknadsföring annat än rekommendationer. Nu lanseras nya versionen Detta är Lean, med tre helt nya och tre omarbetade kapitel. Författarna professor Pär Åhlström och Niklas Modig som forskar vid Handelshögskolan i Stockholm lanserar i den nya utgåvan idén om effektivitetsparadoxen som visar att vi idag har en felaktig syn på effektivitet. Vad handlar boken om? Långa väntetider, missnöjda kunder, ineffektiva processer, överarbetad personal och kvalitetsproblem är exempel på högaktuella utmaningar och problem bland svenska företag och organisationer. Detta är Lean argumenterar att grundorsaken till problemen är suboptimerade verksamheter. Istället för att se till helheten ligger fokus på att effektivisera verksamheters olika delar. Det leder till vad som i vanligt tal kallas stuprörstänkande. Boken benämner detta fenomen som effektivitetsparadoxen. När företag och organisationer effektiviserar öar så upplever vi att vi är effektiva men i själva verket kan vi vara extremt ineffektiva. Det är mycket problem som skapas mellan öarna. Ser vi inte helheten så förstår vi inte vad riktig effektivitet är. Detta är lean presenterar en ny form av effektivitet: flödeseffektivitet. Istället för att fokusera på verksamhetens enskilda funktioner fokuserar flödeseffektivitet på kundens behov. Helhetsförståelsen gör att många problem både kan undvikas och elimineras. Kundupplevelsen förbättras genom förkortade köer, frigjord kapacitet, mer effektiva processer och förbättrad kvalitet. Det finns enorma vinster att realisera genom att se på effektivitet på ett nytt sätt. För mer information: www.dettaarlean.seVad är nytt med andra upplagan? Kapitel 1 Omskrivet och utvecklat för att förbättra flödet i texten och göra kapitlet ännu mer pedagogiskt. Kapitel 2 Omskrivet och utvecklat för att förbättra flödet i texten och göra kapitlet ännu mer pedagogiskt. Vi har dessutom utvecklat och förfinat definitionen av flödeseffektivitet. Kapitel 3 Omskrivet och utvecklat för att förbättra flödet i texten och göra kapitlet ännu mer pedagogiskt. Kapitel 4 Är helt nytt! Kapitlet förklarar varför organisationer som överfokuserar på resurseffektivitet ägnar mycket tid åt "merarbete"; arbete som behöver göras men som inte tillför värde. Merarbetet innebär att till synes resurseffektiva organisationer faktiskt slösar med sina resurser. Fenomenet kallas för "effektivitetsparadoxen". Vi tror vi är effektiva (när vi är upptagna) men vi är i själva verket extremt ineffektiva (eftersom det vi "gör" inte skapar faktiskt kundvärde). Kapitel 8 Är helt omskrivet! Kapitlet ger en grundlig genomgång av effektivitetsmatrisen och beskriver hur den fungerar och vad som krävs för att organisationer ska inta olika positioner i matrisen. Kapitlet ger nu en bättre förståelse för vad olika verksamhetsstrategier faktiskt innebär och hur organisationer kan röra sig i matrisen. Kapitel 9 Är helt nytt! Kapitlet använder ett exempel från Toyotas servicedel för att illustrera vad en lean verksamhetsstrategi är och vilken rörelse i effektivitetsmatrisen som den innebär. Det leder till en mycket klarare definition av vad lean är än i tidigare bok. Vad är sagt om boken? Försäkringskassan håller gradvis på att introducera lean inom hela verksamheten. Oavsett var i implementeringsprocessen olika delar av organisationen befinner sig, spelar Detta är lean en viktig roll i att guida våra medarbetare mot att förstå konceptets innebörd.

Vad är sagt om boken? Försäkringskassan håller gradvis på att introducera lean inom hela verksamheten. Oavsett var i implementeringsprocessen olika delar av organisationen befinner sig, spelar Detta är lean en viktig roll i att guida våra medarbetare mot att förstå konceptets innebörd.
DAN ELIASSON GENERALDIREKTOÖR, FÖRSÄKRINGSKASSAN.
Oavsett om jag vunnit eller förlorat har jag alltid försökt att lära mig något nytt. Fokus på lärande är själva grunden i att skapa långsiktig framgång. Detta är lean beskriver varför Toyota blivit ett av världens mest framgångsrika företag, genom att ständigt fokusera på lärande.
MAGDALENA FORSBERG SKIDSKYTTELEGEND, FÖRELÄSARE, RÅDGIVARE
Detta är lean beskriver hur en av världens mest framgångsrika organisationer burit sig åt för att kunna prestera i världsklass. Det spelar ingen roll om det är en organisation eller en elitidrottare det handlar om. Nycklarna bakom framgång är universella. Världsklass handlar om att alltid ha rätt inställning!
PETER FORSBERG HOCKEYLEGEND, INVESTERARE
Boken är den bästa bok jag har läst om lean: välskriven, lättläst och pedagogisk. En obligatorisk läsning för alla som vill åstadkomma förbättringar inom sjukvården.
BIRGIR JAKOBSSONSJUKHUSDIREKTÖR, KAROLINSKA UNIVERSITETSSJUKHUSET
Detta är lean ringar in själva kärnan i hur välfungerande företag är organiserade. Det handlar om att skapa flöde genom hela värdekedjan samt att utveckla en förmåga att ständigt lära sig vad som gör ens slutkunder väldigt nöjda. Jag kan varmt rekommendera boken.
MIKAEL SCHILLER, EXECUTIVE CHAIRMAN, ACNE STUDIOS
Världen är i allvarlig kris. Vi är tvungna att hitta nya sätt att tillvarata våra resurser och minska risken för underskott. Detta är lean visar tydligt att vi idag har en felaktig förståelse för vad sann effektivitet är. Organisationer suboptimerar och slösar idag bort resurser utan att veta om det. Boken fångar de senaste insikterna kring hur vi måste reformera och förnya vår syn på operational excellence. Den visar att helhetstänkande, integration och slutanvändarorientering är byggstenarna som skapar ekonomisk och social hållbarhet.
PETTER STORDALENINVESTERARE, HOTELLMAGNAT, FASTIGHETSUTVECKLARE, MILJÖAKTIVIST
Detta är lean används flitigt inom Ericsson och jag rekommenderar den till var och en som behöver en snabb introduktion till konceptet och dess nyttor.
JOHAN WIBERGHEXECUTIVE VICE PRESIDENT AND HEAD OF BUSINESS UNIT NETWORKS, ERICSSON
Jag har under mina 25år i bilindustrin läst åtskilliga böcker som försökt förklara vad lean egentligen handlar om. Detta är lean är utan jämförelse den bästa. Det sätt som lean här beskrivs på kommer att fungera som en ögonöppnare för alla som ännu inte förstått potentialen i detta komplexa ämne. Boken är ett måste för alla som idag leder någon typ av värdekedja.
LARS WREBO SENIOR VICE PRESIDENT, MANUFACTURING, VOLVO CAR CORPORATION.”

 

Boken kan köpas av och Bokus, Adlibris och CDON.