Det är sant - det stod ju i tidningen!
Att utvärdera källor är viktigt och det är lätt att bli lurad. Den mesta informationen är på något sätt vinklad och man ska vara försiktig när man använder källor. Att fundera över vad syftet med informationen är och var informationen kommer ifrån kan ge en liten fingervisning. Boken ger många bra tips och förslag på hur man kan utvärdera information.
Jag är själv en av de som använt "forskningen visar" och om man använder den typen av hänvisningar är det viktigt att man har kontrollerat hur väl underbyggd forskningen är. Det är inte alltid att man lägger ner tid på att mer noggrant studera hur väl resultatet studerats och verifierats. Om man inte har kontrollerat källan finns en risk att man förmedlar ett resultat av "viskleken".
I boken hänvisas delvis till att använda sig av Cialdinis sex principer och nedan finns de i en kort punktform.
- Ömsesidighet - ge och ta
- Åtagande och konsekvens - fortsätta på samma riktning
- Socialt bevis - göra som andra
- Tycke - vi säger gärna ja till människor vi gillar
- Auktoritet - vi följer gärna experter
- Sällsynthet - det som är ovanligt har ett högre värde
Jag har valt ut ett citat från avsnitt "Om påverkan":
"Det finns många som vill få dig att tro att de är auktoriteter på sitt område, och det finns många sätt för dem att lyckas med det."
Det finns en risk att man lyssnar på en "expert" utifrån som kanske inte alls är insatt i området eller förutsättningarna, om man inte kontrollerar deras bakgrund. Det är också lätt att lyssna på någon som man gillar även om de helt saknar rätt kunskaper.
Boken är ganska lättläst och tar inte lång tid att läsa samt är väl spenderad tid.
Jag kan varmt rekommendera alla som är intresserade av lära sig mer om beslutsfattande att läsa ""Det är sant - det stod ju i tidningen!" En bok om hur du undviker att bli lurad" av Mattias Lundberg & Stefan Söderfjäll.
Utgiven av Aplato AB 2016, ISBN: 9781422186435.
Nedan redovisas författarens och förlagets beskrivning.
"Vad kan du egentligen lita på och hur ska du veta vad som är sant eller falskt?
I den här boken avslöjar författarna vilka knep som opinionsbildare, försäljare och andra påverkare använder för att få dig att tro på och älska deras budskap. I en tid när informationen flödar och det kan vara svårt att sålla mellan vad som är sant och falskt ges du här redskapen för att avslöja bluffarna.
Här får du svaren på vad det egentligen betyder när du hör eller läser:
-"...forskning visar att..."
-"...det funkar för mig, så det borde funka för dig..."
-"...vår diplomerade personal..."
-"...100000 nöjda kunder tycker..."
"...det är statistiskt säkerställt att..."
Citat
"Den här boken är ett fantastiskt verktyg för att inte bli lurad i onödan och borde ingå som obligatorisk läsning i både grundskola och gymnasium" / Björn Ferry, Olympisk guldmedaljör och Miljödebattör
"En bok precis i rätt tid! Vi lever i ett informationssamhälle, med all världens kunskap och åsikter via ett klick på datorn. Behovet av källkritik är större än någonsin. Här får du tips på hur du ökar medvetenheten och tänker själv." / Lotta Gröning, Journalist
"Läs boken! Det här kan vara det viktigaste någon har skrivit på länge. Behovet av den här boken i den tid vi lever i är enormt - tyvärr. Använd boken som verktygslåda och lita på din egen förmåga till kritiskt tänkande." / Torbjörn Sjöström, VD Novus"
Boken kan köpas av Adlibris, CDON och Bokus.