Chefen och medarbetaren

11.02.2016 19:28

Boken är uppdelad i två delar och riktar sig till både chefer och medarbetare. Chefer läser boken från ena hållet och medarbetare läser från det andra.

Chefen

Enligt Christer Ackerman anser ett stort antal av våra chefer att följande egenskaper saknas hos medarbetare; ansvarstagande, lojalitet, initiativförmåga, effektivitet, kommunikation, engagemang, samarbetsvillighet och helhetssyn. Stora delar av boken handlar om att syna och ställa frågor om orsaker. Hur får man medarbetare att ta ansvar och växa? En av grunderna är att förstå sig själv och den andra är att inse att bra medarbetare redan finns på arbetsplatsen.

Från avsnitt kommunikation har jag valt ett citat:

”Genom sig själv förstår man inte andra”.

Det är viktigt att man förstår att man tolkar allt man ser och hör utifrån sin egen verklighet.

I avsnitt helhetssyn använder författaren ett hus som modell för att beskriva en fungerande arbetsplats. Gruppdynamik (Firo-modellen, Will Schutz) är då en av delarna som ganska ingående redovisas.  

Medarbetaren

Författarens erfarenhet är att medarbetare vill ha följande egenskaper hos sin chef; ser mig, rättvis, förtroendeingivande, öppen, konflikthanterare, tydlig, motiverande och uppföljande. Samtidigt anser 90% av medarbetarna att det är just dessa egenskaper som i hög grad saknas på deras arbetsplats.

Utgångspunkt för boken blir sedan att man som medarbetare har ett egenansvar. Genom att själv vara positiv, öppen och tydlig kan man påverka chefen i en riktning som gör att chefen kan ge den respons som du behöver. Behov är alltid individuella.

Från avsnitt konflikthanterare har jag valt citat:

”Om ni letar efter en specifik person som är den troliga orsaken till problemen på er arbetsplats – sluta omgående! Konflikter och problem på arbetsplatsen är allas gemensamma ansvar. Att leta efter syndabock är improduktivt, omoget och dumt.”

I boken finns bra tips om personliga samtal med chefen. Där visas på vikten av att använda ”jag ..” exempelvis ”Jag blir förvirrad när…” eller Jag upplever ….”. Att använda ”du …” kan göra att resultatet blir låsningar och fientligheter.

Boken kan jag varmt rekommendera och den är skriven av Christer Ackerman samt heter "Chefen och medarbetaren, Tankar om personlig utveckling och samspel på arbetsplatsen".
Utgiven av Ekerlids 2008, ISBN: 9789187391460.

Nedan redovisas författarnas och förlagets beskrivning

”Chefen har önskemål om vilka egenskaper som en medarbetare ska ha; ansvarstagande, lojal, initiativrik, engagerad, och samarbetsvillig. Samtidigt har medarbetaren motsvarande önskemål om hur en chef ska vara; förtroendeingivande, rättvis, öppen, motiverande och tydlig. Hur får man ihop detta?

Christer Ackerman menar i boken Chefen och medarbetaren ? tankar om personlig utveckling och samspel på arbetsplatsen att det i båda fallen handlar om att gå till sig själv. Bra medarbetare finns redan på arbetsplatsen. I den del av boken som riktar sig till chefen skriver han att vägen till bra medarbetare går genom chefen själv. Han beskriver hur chefen bättre kan förstå och värdesätta sina anställda. Motsvarande gäller även medarbetaren.

Det finns många böcker som handlar om chefskap, men nästan inget om medarbetarskap. Christer Ackerman fyller med Chefen och medarbetaren ett tomrum. Han menar att medarbetarskap och chefskap är två sidor av samma mynt. Därför är hans bok två böcker i en om samspel på arbetsplatsen. Boken har ingen baksida. Chefen läser från ena sidan, medarbetaren från den andra. Den innehåller konkreta redskap för att förvandla arbetsplatsen till ett aktivt forum för att hjälpa både chefen och medarbetaren att växa.

Chefen och medarbetaren utsedd till årets ledarbok 2007 av Kooperativa Ledares Förbund och KF Bibliotek!”

Bra länk kopplat till boken

https://chef.se/sju-meningar-chefen-hatar-att-hoera/

 

Boken kan köpas av Adlibris, CDON och Bokus.