Beteendeanalys i organisationer
Boken är uppdelad i tre delar, där den första delen behandlar beteendeanalys, den andra behandlar beteendeanalytisk organisationsutveckling (OBM, Organization Behavior Manegement). Sista delen handlar om tillämpningar av beteendeanalytisk organisationsutveckling.
Grunden till metoden är att studera beteende och vad som föregår beteende samt vad beteendet sedan får för konsekvenser. Ett sätt att beskriva detta är att använda en "ABC-analys" (från engelskspråkig litteratur).
A. = (Antecedent), aktiverare
B. = (Behavior), beteende
C. = (Consequence), konsekvens
En viktig del som också ingående beskrivs är positiv och negativ förstärkning samt positiv och negativ försvagning. Hur medarbetare påverkas beskrivs i ljuset av arbetsresultat och psykosocial arbetsmiljö. Negativ förstärkning kan på kort sikt öka resultat men inte på samma nivå som positiv förstärkning. Negativ förstärkning kan få mycket negativa konsekvenser (dölja, ljuga, undvikande beteende, stress, missnöje, ilska...)
Jag har från boken valt ut ett citat:
”Konsekvenser som kommer nära beteendet i tiden, som är betydelsefulla och som förekommer med hög sannolikhet påverkar beteendet starkast."
Den viktigaste delen i boken är givetvis hur man kan gör praktiskt för att använda modellen och det finns många bra exempel kopplade till teorierna. Vill man ha mer ingående exempel finns en uppföljare till boken som heter "OBM i praktiken".
Det finns också en bra redovisning om situationsanpassat ledarskap. Nedan är en förenklad bild som beskriver modellen. Ledarstilen kopplas till medarbetarens kompetens och motivation.
För att skapa beteendeförändringar är feedback en mycket viktig komponent och detta beskrivs bra i boken.
Förändringsprocessen redovisas mycket detaljerat och författaren har delat upp processen i fyra steg där stegen är:
- En tydlig riktning
- Rätt förutsättningar
- Genomför förändring
- Hållbarhet under tid
I boken finns också intressanta avsnitt om konflikthantering, coaching, shaping och beteendebaserad säkerhet (BBS).
Boken kan jag mycket varmt rekommendera alla ledare och chefer att läsa. Den är skriven av Rolf Olofsson samt heter "Beteendeanalys i organisationer, Handbok i OBM".
Utgiven av Natur & Kultur 2010, ISBN: 9789127119789.
Nedan redovisas författarnas och förlagets beskrivning.
”Varför presterar vissa långt över förväntningarna?
Hur kan feedback minska medarbetarnas stress?
Varför är uppföljning viktigare än måldiskussioner?
Med hjälp av den kraftfulla metoden beteendeanalys uppnås bättre prestationer och resultat samtidigt som medarbetarna trivs. Arbetssättet kommer ursprungligen från USA och kallas Organizational Behavior Management (OBM).
I en organisation är varje arbetsdag fylld av konkurrerande arbetsuppgifter. Genom en beteendeanalys kan man ta reda på vilka nyckelbeteenden och åtgärder som leder till exempelvis bättre försäljningssiffror, ökad produktivitet och förbättrad kvalitet. En effektiv åtgärd för att öka arbetsglädje och förbättra prestationer är att uppmärksamma det som görs bra istället för att bara kritisera misstag eller inte säga något alls.
Rolf Olofsson går grundligt och med många exempel igenom metoden beteendeanalys och berättar även hur man kan ge feedback på ett konstruktivt sätt, skapa motivation och hantera konflikter. Boken ger en tydlig struktur för hur man genomför förändringar i en organisation och får dem att hålla på lång sikt.
Beteendeanalys i organisationer är skriven för alla som arbetar med organisationsutveckling och ledarskapsfrågor. Chefer kan ha stor nytta av boken för att utveckla sitt ledarskap och sin verksamhet. Den är också lämplig för studerande på psykologprogram, PA-program eller utbildningar inom organisationsutveckling.”
Länkar till mer om OBM
https://ledarskap.webnode.se/news/positiv-forstarkning/
https://ledarskap.webnode.se/news/obm-i-komplexa-system/
https://ledarskap.webnode.se/news/obm-i-praktiken/
Boken kan köpas av CDON, Bokus och Adlibris.