Citat

Edward L. Deci & Richard Flaste

17.04.2017 16:46
Fritt översatt. "Kom ihåg att om du styr människor tillräckligt, kan de börja agera som om de vill bli styrda” “Remember that if you control people enough, they may begin to act as if they want to be controlled” https://ledarskap.webnode.se/news/why-we-do-what-we-do/
Läs mera

Plato

17.04.2017 16:02
Ingen är mer hatad än den som talar sanning "No one is more hated than he who speaks the truth"
Läs mera

Yves Morieux

08.03.2017 07:21
“Folk spenderar sin tid i möten och skriver rapporter som de måste göra om, revidera och göra om igen. Baserat på vår forskning, spenderar arbetare mellan 40 och 80 % av sin tid på att slösa bort sin tid. De jobbar hårdare och hårdare, längre och längre, på aktiviteter som adderar mindre värde.”
Läs mera

Yves Morieux

08.03.2017 07:14
”Vi spenderar mer uppmärksamhet på att veta vem vi ska skylla på om vi misslyckas än på att skapa förutsättningar för att lyckas.”
Läs mera

Stefan Söderfjäll

03.03.2017 19:21
”det som ledare och chefer kommunicerar i ord väger avsevärt mycket lättare än det som de kommunicerar i handling” Från boken "Behovsanpassat-ledarskap"
Läs mera

George Bernard Shaw

26.02.2017 09:04
"Det enskilt största problemet i kommunikation är illusionen att det har skett." "The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place."
Läs mera

Tidningen chef

19.02.2017 09:38
"Det 'tuffa' ledarskapet är bara effektivt i sällsynta sammanhang, som när det handlar om att nå kortsiktiga resultat i en organisation där medarbetarna är utbytbara." Tidningen chef 02 2017
Läs mera

Robert I Sutton

18.02.2017 17:17
"Skillnaden mellan hur en person behandlar dem som har makt och dem som saknar makt är det bästa måttet på en människas karaktär jag känner till." Från "The no asshole rule" (Källa tidningen Chef 02 2017)
Läs mera

Toyota

06.02.2017 06:58
”Vi betraktar misstag som tillfällen att lära. Organisationen vidtar åtgärder och sprider kunskap om varje erfarenhet till så många som möjligt i stället för att klandra enskilda medarbetare.” Från boken "Toyota-way"  
Läs mera

Ari Riabacke

21.01.2017 11:13
"Organisationer blir ofta väder och vindberoende. Mycket beror på dagsformen, hur det har gått på senare tid, vilka som råkar vara med och vilken information vi råkar få på vårt bord." Källa tidningen chef nr 01 2017. Se även: https://lnkd.in/gArtujd Se även: Beslutspyramiden
Läs mera

John Kotter & Holger Rathgeber

01.01.2017 11:29
Fritt översatt. Oftast är det inte helt nya idéer som människor kommer på utan det handlar mer om att hitta dem som redan finns, osedda av andra. Eller ta idéer som kämpar för att bli genomförda och ta bort hinder för att faktiskt kunna genomföra dem." "Much of what people accomplish is often less...
Läs mera

Mattias Lundberg & Stefan Söderfjäll

24.12.2016 10:26
"Det finns många som vill få dig att tro att de är auktoriteter på sitt område, och det finns många sätt för dem att lyckas med det". https://ledarskap.webnode.se/news/det-ar-sant-det-stod-ju-i-tidningen/
Läs mera

Spencer Johnson

16.12.2016 20:27
"Att tidigt upptäcka små förändringar hjälper en att anpassa sig till de större som är på väg." https://ledarskap.webnode.se/news/vem-snodde-osten/
Läs mera

John P Kotter

10.12.2016 09:47
Fritt översatt. När det finns förtroende kommer du normalt att kunna skapa lagarbete. När det saknas, lyckas du inte. "When trust is present, you will usually be able to create teamwork. When it is missing, you won't." https://ledarskap.webnode.se/news/leading-change/
Läs mera

Georg Frick

06.11.2016 10:05
"Lönemodellen ska fungera som ett stöd till verksamhetsutveckling och ökad effektivitet och varje medarbetare skall ges möjlighet att påverka sin lön. Detta förutsätter att lönepolicyn är genomtänkt och att lönesättande chefer agerar professionellt." https://ledarskap.webnode.se/news/lonesamtal/
Läs mera

Katarina Gospic

01.11.2016 06:35
"Att stressa fram beslut är aldrig bra, eftersom det triggar vårt fly-och-fäkta-system. När vi är stressade aktiveras vår reptilhjärna och vi kommer längre från en rationell lösning." https://ledarskap.webnode.se/news/valja-ratt/
Läs mera

Jeffrey M Hiatt

22.10.2016 10:06
Fritt översatt. Att välja ett motståndsfokuserat ledarskap kan ta en företagsledare på ett spår av reaktiva ledarskapsåtgärder som ofta förvandlas till brandbekämpning och skadekontroll. "Adopting a ”resistance management” focus can take a business leader down a trail of reactive management actions...
Läs mera

Simon Sinek

16.10.2016 12:53
"Det finns två typer av beslut - rätt beslut och de som man lär sig av." ("There are two kinds of decisions - the right decision and the lesson learned.")
Läs mera

Thomas Lundqvist

15.10.2016 08:51
"En medarbetares problembeteende är inte problemet. Det är lösningen på ett problem som medarbetaren upplever!"
Läs mera

Viktor Frankl

09.10.2016 09:17
"När vi inte längre kan förändra situationen, utmanas vi att förändra oss själva." "When we are no longer able to change a situation we are challenged to change ourselves."
Läs mera

Lars Häsänen

02.10.2016 09:33
"Om vi utför en arbetsuppgift på ett bra sätt får vi en positiv känsla i oss själva och det kan räcka som belöning". https://www.suntarbetsliv.se/artiklar/ledarskap-och-organisation/beloningar-kan-minska-motivationen/#
Läs mera

Stefan Söderfjäll

01.10.2016 18:44
”Att tvingas att arbeta mot mål med undermåliga resurser  är ett synnerligen effektivt (dess värre inte helt ovanligt) sätt att slå motivationen hos teamets medlemmar i sank”. https://ledarskap.webnode.se/news/to-team-or-not-to-team/
Läs mera

Simon Elvnäs

19.08.2016 19:08
"ledarskap sker oftast oplanerat, ostrukturerat, omedvetet, oregelbundet och inkonsekvent" https://ledarskap.webnode.se/news/chefer-leder-inte-som-de-tror/  
Läs mera

Lars Sörqvist & Folke Höglund

04.08.2016 21:14
”Erfarenheter visar att människor i praktiken ofta beter sig på fel sätt då ett problem uppstår och kräver åtgärder. I många fall löser vi problemets symtom i stället för att gå till botten med dess orsaker.” https://ledarskap.webnode.se/news/sex-sigma/
Läs mera

Steve Jobs

30.07.2016 09:17
"Det är inte vettigt att anställa smarta människor och sedan berätta för dem vad de ska göra, vi anställer smarta människor så att de kan tala om för oss vad vi ska göra ." (“It doesn't make sense to hire smart people and then tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to...
Läs mera

Katarina Gospic

24.07.2016 12:15
”Ledarskap är inte bara viktigt för pengar och trivsel, det är bokstavligen livsviktigt." https://ledarskap.webnode.se/news/den-sociala-hjarnan/
Läs mera

Tommy Lundberg

18.07.2016 08:48
”Cheferna är beroende av medarbetarna, ändå känns det alltför ofta som om de tror att det är tvärtom.” https://ledarskap.webnode.se/news/beloning-kan-minska-motivation/
Läs mera

Liza Rudolfsson

13.07.2016 07:14
"Människor som tar egna beslut blir mycket mer intresserade av hur det går." https://ledarskap.webnode.se/news/beloning-kan-minska-motivation/  
Läs mera

Pontus Wadström

12.07.2016 17:42
”Målet för smarta organisationer är inte att få medarbetare att stödja förändring, utan att ge dem ansvar för att bidra till förändring och ta kontroll över sin egen och företagets framtid.” https://ledarskap.webnode.se/news/strategi-ar-ett-verb/
Läs mera

Henry Mintzberg

09.07.2016 13:05
"Om traditionella och tydliga organisationsstrukturer var gårdagens struktur, är adhocratier helt klart morgondagens."
Läs mera

Ari & Mona Riabacke

16.06.2016 20:27
”När alla tänker likadant, tänker ingen särskilt mycket.” https://ledarskap.webnode.se/news/beslutspyramiden/
Läs mera

Leif E Andersson

14.06.2016 21:03
"Kan du inte lyssna kan du inte hantera en konflikt oavsett vilken modell du använder." https://chef.se/experten-har-ar-de-viktigaste-ledaregenskaperna-battre-chef-ledare/
Läs mera

Johan Alvehus & Tommy Jenssen

14.06.2016 06:14
När det gäller protest, slutligen, så är det enligt Hirschman de som gör sin röst hörd som är de som bryr sig om organisationen. De ser sig manade att ta tag i saker som är fel. Men det är också dessa som organisationer har svårt för och som därmed ofta motarbetas: de stör ju den rådande ordningen...
Läs mera

Stefan Boëthius & Martin Ehdin

07.06.2016 21:05
”En chef kan inte motivera andra. Däremot kan han vara väldigt framgångsrik när det gäller att demotivera.” https://ledarskap.webnode.se/news/myten-om-moroten/
Läs mera

Lars Svedberg

05.06.2016 21:12
"Visst kan det finnas personer som är "besvärliga", men huvudregeln är nog att människor blir besvärliga när arbetsvillkoren är otillfredsställande". https://ledarskap.webnode.se/news/gruppsykologi-om-grupper-organisationer-och-ledarskap/
Läs mera

Kelly Odell

02.06.2016 20:18
"I en väl fungerande verksamhet är det medarbetarna som som skapar nyttan medan det i verksamheter med dåligt ledarskap är chefen som förhindrar att nyttan skapas." https://ledarskap.webnode.se/news/manskligt-ledarskap/
Läs mera

Daniel Kahneman

01.06.2016 06:48
"Människor och företag belönar dem som tillhandahåller farligt vilseledande information mer än de belönar sanningssägare". https://ledarskap.webnode.se/news/tanka-snabbt-och-langsamt/
Läs mera

Mike Rother

14.05.2016 20:13
”Fokusera på processen i stället för på vems fel det är” https://ledarskap.webnode.se/news/toyota-kata/
Läs mera

Leif E Andersson & Mira Klintrot

11.05.2016 19:49
"Många organisationer fungerar trots sina chefer. De fungerar för att chefer på lägre nivåer och medarbetare inte gör som högre chefer säger. De gör det som de vet fungerar och som är bra för verksamheten." https://ledarskap.webnode.se/news/obm-ledarskapets-psykologi/
Läs mera

Christer Ackerman

10.05.2016 21:26
”Om ni letar efter en specifik person som är den troliga orsaken till problemen på er arbetsplats – sluta omgående! Konflikter och problem på arbetsplatsen är allas gemensamma ansvar. Att leta efter syndabock är improduktivt, omoget och...
Läs mera
<< 1 | 2 | 3 >>