"You must find the courage to leave the table, if respect is no longer being served."
"Du måste hitta modet att lämna bordet om respekten inte längre serveras."
Läs mera
"Ett av våra största arbetsmiljöproblem idag är att vi inte är tydliga med vad vi förväntar oss av våra medarbetare”
Från boken "Empatieffekten"
Läs mera
"Ingenting kommer att ”döda” en mycket duktig anställd snabbare, än att se att du tolererar en dålig."
("Nothing will kill a great employee faster than watching you tolerate a bad one.")
Läs mera
"När rädsla är den primära drivkraften i en organisation så tar den över allt annat, alla andra drivkrafter slås ut."
Från boken "Respekten för människan"
Läs mera
"Berätta för mig och jag glömmer, undervisa mig och jag kommer ihåg, involvera mig och jag lär mig."
("Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I learn.")
Läs mera
"Vi utför ett beteende för att vi har lärt oss att det för oss närmare något vi önskar, alternativt att det tar oss längre bort från något vi vill undvika."
Från boken "Från ord till handling".
Läs mera
”Vad du ser och vad du hör beror till stor del på var du står.”
("What you see and what you hear depends a great deal on where you are standing.")
Läs mera
"Chefer tänder en låga under människor. Ledare tänder en låga i människor." ("Managers light a fire under people. Leaders light a fire in people.")
Läs mera
"När det ligger i linje med våra egna själviska intressen väljer vi ofta att vara okunniga och när vi väljer att vara okunniga agerar vi ofta själviskt."
Från boken Dumhetsparadoxen
Läs mera
"Ledarskap handlar om integritet, ärlighet och ansvarighet. Alla är förtroendekomponenter. " ("Leadership is about integrity, honesty and accountability. All components of trust.”)
Från boken "Leaders eat last"
Läs mera
"Bra mentorer hjälper dig att följa deras väg. Stora mentorer hjälper dig att navigera din egen väg."
"Good mentors help you follow their path. Great mentors help you navigate your own path."
Läs mera
"Ledare som inte lyssnar kommer i slutändan att vara omgivna av människor som inte har något att säga."
"Leaders who don't listen will eventualy be surrounded by people who have nothing to say."
Läs mera
"Stort hjärta och stora öron - viktiga egenskaper hos en ledare som skapar stor framgång genom sina medarbetare."
Från boken "Ledarutmaningen"
Läs mera
"En medarbetares motivation är ett direkt resultat av summan av interaktioner med hans eller hennes chef."
“An employee's motivation is a direct result of the sum of interactions with his or her manager."
Läs mera
"De människor som är mest kvalificerade och som påverkas mest av ett beslut fattar de bästa besluten, och dessa beslut förverkligas snabbt och med minsta möjliga motstånd."
Från boken "Den goda organisationen".
Läs mera
"Många missar chansen att involvera medarbetare redan tidigt i förändringsprocessen. Det talas om förankring men ofta innebär det bara falsk delaktighet."
Läs mera
"Det paradoxala är att när ledare använder mer demokratiska metoder och ökar produktiviteten, tycker deras överordnade ofta att de har dålig ledarskapsförmåga eftersom de inte passar in i den "starke ledarens" modell och inte framstår som beslutsamma."
Från boken "Den goda organisationen".
Läs mera
Fritt översatt:
"Ta hand om dina anställda, så tar de tar hand om ditt företag. Så enkelt är det."
"Take care of your employees, and they'll take care of your business. It's as simple as that."
Läs mera
Ärlighet är en väldigt dyr gåva, förvänta dig inte det från "billiga" människor.
"Honesty is a very expensive gift, don't expect it from cheap people."
Läs mera
"De som planerar längre innan de gör något når sällan sina mål medan de som planerar och utför i kortare cykler får större effekt av insatserna."
https://ledarskap.webnode.se/news/effektfull/
Läs mera
”Tillit till medarbetarna ökar både effektivitet och kvalitet”
https://www.dn.se/debatt/tillit-till-medarbetarna-okar-bade-effektivitet-och-kvalitet/
Läs mera
”Vi ser vad vi gör, men vi ser inte varför vi gör som vi gör. Alltså bedömer och utvärderar vi varandra utifrån vad vi ser att vi gör.”
Från "Omgiven av idioter"
Läs mera
"Om dina handlingar inspirerar andra att drömma mer, lär sig mer, göra mer och bli mer, då är du en ledare."
"If your actions inspire others to dream more, learn more, do more and become more, you are a leader."
Läs mera
"Vi kan inte lösa våra problem med samma sätt att tänka som vi använde när vi skapade dem."
“We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them.”
Läs mera
”Diskussioner och dialoger där olika parter får komma till tals på lika villkor är kraftfulla instrument för förändring.”
Organisation-och-ansvar
Läs mera
"Det finns inga hemliga recept för framgång. Det är resultatet av förberedelse, hårt arbete, och att lära sig av sina misstag."
” There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work and learning from failure”
Läs mera