Artikelarkiv

Skillnaden mellan chef och ledare

16.04.2016 21:07
Skillnaden mellan att vara ledare och chef är en intressant del av ledarskapet. Att vara chef är en formell utnämning i en organisation. Men att vara chef betyder inte att man är ledare även om det normalt är en förutsättning för att lyckas som chef. Att vara ledare betyder att det är någon som...
Läs mera

Okunskapens isberg

06.04.2016 20:13
En intressant bild om kunskapsglappet mellan toppnivå och medarbetare är bilden av ett flytande isberg. I en studie som Sidney Yoshidas presenterades 1989 framkom att de högsta cheferna i en verksamhet ofta bara är medvetna om 4 % av problemen. Mellanchefer är medvetna om cirka 9% och arbetsledare...
Läs mera

Positiv förstärkning

28.03.2016 11:58
När man arbetar med beteendeanalyser använder man begreppen positiv och negativ förstärkning. Negativ syftar i detta fall på att något tas bort dvs det betyder inte att det blir negativa konsekvenser. Positiv förstärkning betyder att något läggs till efter att man är klar. Både positiv och negativ...
Läs mera

Chefsegenskaper som skiljer bra från bäst

28.03.2016 11:53
"En" intressant artikel om vad som skiljer bra chefer från de som är bäst. De förstår hela verksamheten De är skickliga beslutsfattare De förstår branschen De skapar djupa och tillitsfulla...
Läs mera

Tänk låsningar och lösningar

22.03.2016 21:12
En intressant ledarskaps bok som även kan användas som guide inom personlig utveckling. Huvudinriktningen är att fokusera på lösningar och positivt tänkande. Vissa områden som tas upp kan även användas i andra roller (exempelvis förälder rollen). Många av exemplen är från arbetet med kända företag...
Läs mera

Möteseffektivitet

10.03.2016 19:16
Möteskultur Att studera hur möten fungerar i olika organisationer är mycket intressant. Vissa organisationer är mycket noga med att alla mötesdeltagare kommer i tid och är förberedda samt pålästa. I andra organisationer är det lite mer tillåtet att komma försent, inte ha förberett mötet eller att...
Läs mera

Beteendeanalys i organisationer

06.03.2016 20:20
Boken är uppdelad i tre delar, där den första delen behandlar beteendeanalys, den andra behandlar beteendeanalytisk organisationsutveckling (OBM, Organization Behavior Manegement). Sista delen handlar om tillämpningar av beteendeanalytisk organisationsutveckling. Grunden till metoden är att studera...
Läs mera

Chefen och medarbetaren

11.02.2016 19:28
Boken är uppdelad i två delar och riktar sig till både chefer och medarbetare. Chefer läser boken från ena hållet och medarbetare läser från det andra. Chefen Enligt Christer Ackerman anser ett stort antal av våra chefer att följande egenskaper saknas hos medarbetare; ansvarstagande, lojalitet,...
Läs mera

OBM i komplexa system

07.02.2016 19:36
Jag är övertygad om att man med hjälp av OBM (Organization Behavior Manegement) kan hitta bra lösningar på organisatoriska problem. Nedan är ett av de problem som jag stött på ett flertal gånger i lite olika former. Syftet med exemplet nedan är att försökt göra en enkel beskrivning över ett...
Läs mera

Detta är lean

02.02.2016 19:30
Har man erfarenhet från en organisation med låg flödeseffektivitet kan man känna igen mycket från de första kapitlen. Skulle man sakna den erfarenheten finns en prolog med ett tydligt exempel från vården. Där jämför man två helt olika typer av arbetssätt i en vårdsituation. I det tredje kapitlet i...
Läs mera
Objekt: 141 - 150 av 180
<< 13 | 14 | 15 | 16 | 17 >>